neděle 19. března 2017

Logan je nekompromisní a posouvá hranice komiksů

Rosomák dožívá svůj dlouhý, krveprolitím naplněný život kdesi kousek za mexickou hranicí, v děravé nádrži za domem drží zavřeného Charlese Xaviera, který bojuje s nebezpečnými záchvaty a společnost jim dělá jenom podivínský albín. Noví mutanti se už čtvrt století nerodí, ti staří za tragických okolností zmizeli a okolo Loganova útulku přešlapují korporátní pohůnci s nejasnými úmysly.

Temná báň, kterou prosvítají jen osamocené paprsky světla je pro film docela dobrou metaforou. (zdroj)

Wolverine si na stará kolena vydělává na chlast, tišící léky pro Profesora a novou jachtu jako řidič luxusní limuzíny. Při jedné štaci potkává mírně hysterickou ženu, která v něm pozná bývalého superhrdinu a obrátí se na něj se zoufalou žádostí. Logan má dostat ji a její adoptivní dceru diskrétně do Kanady – a za to dostane dobře zaplaceno. Jakkoli se iluzí zbavenému hrdinovi do oprašování štítu jezdce na bílém koni příliš nechce, nakonec na nabídku přistoupí. Jenomže z mladé dívky se překvapivě vyklube mutantka s podezřele známými schopnostmi a všem se na paty pověsí hodně drsní hoši.

Drápky má zatím menší, masitý vak plný vnitřností ale rozsápou snadno i tak. (zdroj)

Poslední dobrodružství Hugha Jackmana v kožichu Wolverina navíc bude ještě o to těžší, že titulní postavu pomalu zabíjejí její vlastní schopnosti. Dříve blesková regenerace se zásadně zpomalila, jako břitva ostré drápy jde stěží vytasit. Nový svět je přitom dravý a neodpouští jedinou chybu.

Jak z pochmurné základní premisy každý čtenář pochopí, Logan je podobně jako třeba X-Men: Budoucí minulost příběhem o posledním záblesku naděje v okamžiku, kdy je všechno zdánlivě ztraceno. Emoce ale ždímá ještě mnohem víc: krom Jackmanova a Stewartova loučení se s ikonickými rolemi za to může především tvrdý erkový rating, který film využívá daleko lépe než třeba loňský Deadpool.

Když přes obrazovku stříká krev a všechny ty údery, výstřely a seky mají na lidi skutečný destruktivní efekt, divák navyklý sledovat barevné potyčky komiksových postaviček čelí menšímu šoku a je tak efektivně vtažen přímo do děje. Postavy, které se nejednou dostanou do pořádných sraček, můžou mluvit tak, jak mluví lidé v podobných situacích – třeba vyslovit samotné slovo sračka přímo do kamery.

A že jsou to pořádné sračky. (zdroj)

Moje obavy z režie a scénáře Jamese Mangolda se ukázaly jako neopodstatněné a fiasko v podobě japonského Wolverina z roku 2013 tedy definitivně padá na vrub zásahům filmového studia.

Snímek je také unikátním a velmi občerstvujícím způsobem nepatetický. Nedočkáme se tklivých smyčců ve smutných scénách nebo hřmění orchestrálních motivů, když Wolverine zase jednou rozhýbe své adamantiové kosti. Stejně tak chybí dojemné vzpomínkové sekvence, nadměrné mentorování a všelijaké proslovy a vzájemné vylévání dušiček. Všechno tohle přitom ve filmu určitě být mohlo a ve všech případech je dobře, že to tam není.

Znamená tohle všechno, že je Logan dokonalý?

Hmm... (zdroj)

Ani náhodou. Snímek mohl být především minimálně o půl hodiny kratší a vůbec nic by se nestalo. Scénář se taky místy snaží prokreslováním charakterů trošku zakrýt skutečnost, že je naprosto lineární a všichni záporáci ve filmu (s jedinou čestnou výjimkou) patří mezi generické marvelovské padouchy na jedno použití, což je vzhledem k formátu umožňujícímu zobrazit skutečnou brutalitu docela tristní.

Přesto si myslím, že je Logan jednoznačně nejlepší sólovou komiksovkou přinejmenším od druhého Captaina Americy, popřípadě od třetího Iron Mana. Stylem vyprávění ale překonává i oba zmíněné a srovnání s ním snese jen Nolanova vize Temného rytíře. Snad vůbec nemusím dodávat, že se současné trapné pokusy o DC univerzum na tomhle peletonu plácají hodně, hodně daleko vzadu.

Kvituji také, že vám dostupné trailery nevyspoilují dvě třetiny děje, jak je v současné kinematografii zvykem. Dafne Keen jsem její mladou mutantku bezvýhradně věřil, peripetie Profesora X mě zasáhly nejspíš ještě víc, než příběh samotného titulního hrdiny a nevěřím, že jsem jediný, kdo si všiml poschovávaných biblických referencí, k nimž příběh o cestě uprchlíků do zaslíbené země přímo vybízí.

Yay! (zdroj)

Zkrátka a dobře, jsem velice spokojený. Velmi vážně pochybuji, že tak vysoko nastavenou laťku letos překoná nějaký jiný superhrdinský film, přestože se vcelku těším na novou verzi Spider-Mana a opatrně i na druhé Strážce galaxie a Thorův Ragnarok. No a protože bych podobně zpracovaných snímků viděl do budoucna rád více, napálil jsem Loganovi nakonec čtyři a půl hvězdičky, i když tu poslední dostává jenom s odřenýma chlupama.

4 komentáře:

  1. Souhlasím asi se vším, jsem ráda, že jsi zmínil narážky na biblické příběhy. Sice je mi líto, že Jackman se Stewartem končí, ale tohle je odchod, jaký si Logan s profesorem zaslouží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě větší respekt u mě mají za to, že je tenhle dystopický konec X-Menů oficiálně součástí současné dějové linie ságy. Nevyměkli.

      Vymazat
  2. Na tenhle film jsem už slyšela tolik chvály... to je jen dobře! Myslela jsem si, že jsem po podivném Assassin's Creed z kina vyléčená, ale tohle by si člověk podle všeho neměl nechat ujít.

    Mimochodem, jsem ráda, že jsem tvůj blog (znovu) našla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky rád, že byl můj blog znovu nalezen, byť je už trošku jiný, než si ho mnozí pamatují. Asasína jsem v kině vynechal a dobře jsem udělal :D

      Vymazat